Waarom je errors moet melden aan je opdrachtgever en hoe eerder hoe beter!
De opdrachten komen binnen. Vol vertrouwen begin je aan je opdrachten. Om de een of andere reden komt er iets tussen. Je werk komt stil te staan.
Of: je hebt ingestemd met de opdracht, en je komt er vrijwel direct achter dat je toch niet in staat bent de opdracht uit te voeren. Je bent met de opdracht bezig en je komt producten tekort of je taart valt op de grond en moet weer van voor af aan beginnen, en dat in een zeer korte tijd.
Je krijgt het werk nooit geleverd zoals je voor ogen had.
Erg vervelend maar zulke dingen gebeuren meestal niet met kwade opzet.
We willen het liefst allemaal goed werk leveren. Fouten maken is menselijk en gebeurt zelfs bij de beste. Wat wel veelzeggend is zijn de stappen die je daarna neemt:
Je kan het afraffelen en half werk leveren en hopen dat het niet opvalt en pas bij confrontatie de opdrachtgever met excuses belagen… of, je kan het vroegtijdig melden bij je opdrachtgever en transparant zijn.
Ik adviseer, wees transparant! De ervaring leert dat het melden van gebreken voor levering minder problemen oplevert, en zelfs sympathie en vertrouwen opwekt bij de opdrachtgever. Uiteraard is het nooit leuk om te horen dat er last minute iets mis is gegaan met een opdracht, jij had natuurlijk net als de ander gehoopt op een mooi resultaat maar helaas. Soms gebeuren er dingen buiten jouw invloed om die onvermijdelijk zijn. Geef dit op tijd aan en probeer samen tot een oplossing te komen. Bijvoorbeeld, als het mogelijk is, door de tijd van levering iets te verschuiven of een andere opdrachtnemer aan te bieden die wel de opdracht kan uitvoeren.
Vaak zijn opdrachtgevers flexiber met oplossingen, afhankelijk van hoe eerder de fout of het probleem gemeld is. Oplossing gevonden en een kans gekregen je fout te herstellen? Fijn, deze keer is het noodzaak de opdrachtgever nauw te betrekken bij de vordering van de opdracht. Dit geeft een vertrouwd gevoel.
Mocht het toch niet lukken wees eerlijk en beëindig dan de samenwerking, het herhaaldelijk niet leveren van de opdracht werkt absoluut ten nadele van jouw eigen professionaliteit en zorgt voor veel wrijving tussen jou en de opdrachtgever.
Stop daarom tijdig en ga niet voor een tweede kans als je weet dat je weer de opdracht niet naar afspraak kan afronden.
Voorkom slechte reviews
Reviews zijn de maatstaaf van kwaliteit voor veel opdrachtgevers, zowel klein als groot. Slechte reviews zijn vaak erger dan een beperkte of geen portfolio. Opdrachtgevers hechten veel waarde aan reviews en deze worden ook massaal gelezen. Toch een review ontvangen die naar jouw mening niet terecht is?
Blijf netjes en geef altijd aan dat je het gene wat aangegeven is betreurd of je er niet in herkend maar wel open staat voor feedback en zal werken aan verbetering om opdrachtgevers en wensen tegemoet te komen. Houd de reactie kort, eerlijk en bagatelliseer het gevoel van de opdrachtgever niet.

